هبت‌الله آخوندزاده: احکام و قوانین افغانستان مطابق فقه حنفی تدوین می‌شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

مسوولان در حکومت سرپرست نوار صوتی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر حکومت فعلی را نشر کردند، در آن آمده است که «اکثریت مطلق» مردم افغانستان پیرو فقه حنفی هستند و احکام و قوانین کشور مطابق این فقه تدوین می‌شود.

هدایت‌الله هدایت، معاون ریاست رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که اکنون تحت مدیریت حکومت فعلی است، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۷ سرطان) این نوار صوتی را در توییترش منتشر کرده و گفته است که او در نماز عید قربان در ولایت قندهار حضور یافته و سخنرانی کرده است.

هبت‌الله آخوندزاده در این نوار صوتی می‌گوید که کار روی مطابقت قوانین افغانستان با شریعت‌اسلامی و فقه حنفی در سه بخش جریان دارد.

در ادامه آمده است که قوانین ابتدا در وزارت‌های مربوطه بررسی می‌شود، بعد به وزارت عدلیه فرستاده می‌شود، از این وزارت به کمیسیونی تحت ریاست قاضی‌القضات فرستاده می‌شود و از آن‌جان نیز به کمیسیونی تحت رهبری هبت‌الله آخوندزاده در قندهار فرستاده می‌شود و بعد از تایید او، اجرا خواهد شد.

در نوار صوتی آمده است: «برادران مسلمان، امروز ما را خداوند چنان مستقل و آزاد کرده است که برای تطبیق احکام واقعی اسلامی در برابر ما هیچ مانع و مشکلی نیست.»

رهبر حکومت فعلی تاکید کرد که هدف از جنگ آنان در بیست سال گذشته نیز این بوده که «نظام اسلامی و احکام اسلامی» نافذ و عملی شود.

آخوندزاده گفته است: «در رأس امارت، همه علما هستند و آنان شریعت و اسلام را برای مسلمانان تشریح می‌کنند.»

او افزود که در حال حاضر در افغانستان «نظام کامل اسلامی» و امنیت حاکم است و در هیچ نقطه‌ای از کشور هیچ‌گونه «بی‌نظمی و بی‌اطاعتی» وجود ندارد.

با تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، آنان همواره محدودیت‌هایی را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه مذهب شیعه و قوم هزاره وضع کرده اند.

در تازه‌ترین مورد چندی قبل وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای شامل‌ساختن فقه جعفری در نصاب آموزشی دانشگاه‌های کشور را رد کرده است.

وزارت تحصیلات عالی گفته بود: «تقاضای شورای علمای شیعه به دلیل این ‌که یک نظام واحد، نیازمند نصاب و قانون واحد است، عملی نیست.»

قابل ذکر است که حکومت فعلی قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان را لغو کرده و بیشتر امورات کشور را براساس دستورات و فرامین منسوب به هبت‌الله آخوندزاده به‌پیش می‌برد.

حکومت سرپرست همچنان قانون احوال شخصیه‌ی اهل تشیع افغانستان را لغو کرده‌اند و اکنون در محاکم کشور، قضایای مربوط به احوال شخصیه‌ی شیعیان براساس فقه حنفی بررسی و فیصله می‌شود.

همچنین چند ماه پیش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی کنگره آمریکا در گزارشی گفته بود: «برخی از اقلیت‌های مذهبی با خطر نابودی روبرو هستند، برخی دیگر به خاطر ترس از انتقام، مراسم خود را پنهانی انجام ‎می‌‎دهند.»

در گزارش آمده که رویکرد حکومت فعلی با وجود دو دهه دوری از قدرت، تغییر نکرده است و «اقدامات خشونت‌آمیز» با قرائت سخت‌گیرانه از اسلام، «نقض آزادی‌ مذهبی» است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4525
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد