محرومیت دو ساله‌ی زنان افغان از حق کار و آموزش؛ هبت‌الله آخوندزاده: حقوق شرعی زنان تامین است

1 سال قبل
زمان مطالعه 3 دقیقه

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر حکومت سرپرست در پیام عیدی خود گفته است که با روی کار آمدن حکومت فعلی در افغانستان تمام حقوق شرعی زنان تامین شده و اقدامات مهم در زمینه اصلاح، حجاب و عفت زنان در سایه‌ی شریعت اسلامی انجام شده است.

حکومت فعلی امروز (یک‌شنبه، ۴ سرطان) با نشر پیام عیدی رهبر شان گفته است که تمام «حقوق شرعی زنان» در حکومت فعلی تامین شده است.

در ادامه پیام تبریکی به نقل از هبت‌الله آخوندزاده آمده است که «تمام حقوق شرعی زنان تامین شده و اقدامات مهم در زمینه اصلاح، حجاب و عفت زنان منحیث نیم‌پیکر جامعه و جلوگیری از اختلاط و سوق دادن آنان در مسیر سعادت زندگی در سایه شریعت اسلامی انجام شده است.»

هبت‌الله آخوندزاده همچنان در این پیام مدعی است که با صدور فرمان شش ماده‌ای حقوق‌ زنان «منحیث انسان آزاد» اعاده شده و در زمینه نکاح، میراث و سایر حقوق آنان تمام ادارات در راستای کمک به زنان مکلف شده‌اند.

قابل ذکر است که پس از حاکمیت حکومت فعلی در افغانستان زنان از حق کار، تعلیم، تحصیل و فعالیت‌های سیاسی محروم شده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل چندی قبل گفته بود که «تبعیض شدید و منظم» علیه زنان در افغانستان می‌تواند آپارتاید جنسیتی تلقی شود.

او در نشست شورای حقوق بشر ابراز داشت که تبعیض‌های جنسیتی در قلب ایدیولوژی طالبان قرار دارند.

آقای بنت تاکید کرده بود: «تبعیض شدید، سیستماتیک و نهادینه علیه زنان و دختران در قلب ایدیولوژی و حاکمیت حکومت فعلی قرار دارد که این می‌تواند نشان دهد آن‌ها احتمالاً مرتکب آپارتاید جنسیتی شده اند.»

همچنین رهبر حکومت در بخشی از پیام عیدی به موضوع حدود و قصاص نیز اشاره کرده و گفت: «با تسلط حکومت فعلی بر افغانستان و فعالیت محاکم شرعی، شریعت مقدس به گونه‌ی عملی تطبیق می‌شود و اجرای حدود و قصاص نیز فراهم شده و الله‌الحمد آنرا با چشم سر مشاهده می‌کنیم.»

او گفته است که در مطابقت به اصول دعوت اسلامی جهت اصلاح جامعه با در نظر داشت اصول اعتدال، مصلحت و شفقت اقدامات صورت می‌گیرد که با برکت آن با گذشت هر روز در جامعه اصلاحات به میان می‌آید و منکرات در حال ختم شدن است.

تعصبات قومی از بین رفته است

در ادامه‌ی این پیام آمده است: «استقلال افغانستان یک‌بار دیگر به سطح ملی تامین و اخوت اسلامی و وحدت ملی تحکیم یافته است. هرگونه تعصبات قومی، زبانی و سمتی از بین برده شده است.»

او گفت که تمامیت ارضی کشور حفظ شده و از تمام سرحدات قاطعانه دفاع و حراست می‌شود. سرمایه‌های ملی کشور مانند عواید گمرکی و مالیاتی، معـادن، زمین‌هـای امـارتی، جنگلات و ســایر ملکیت‌ها که سرمایه مشترک ملت است، از چنگال استفاده‌جویان شخصی و زورمندان بیرون شده و منحیث سرمایه بیت‌المال مصون شده‌اند.

این در حالی است که دو روز قبل ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت فعلی گفته که حکومت آنان به این دلیل «پشتون» است که «اکثریت» مردم افغانستان پشتون هستند.

او به تلویزیون آمو گفته بود: «از نظر محاسبه، اکثریت ملت ما پشتون هستند، این یک چیز طبیعی است.»

در حالی‌که تا اکنون، در افغانستان هیچ‌گونه سرشماری نشده است و این کشور با تنوع قومی شناخته می‌شود.

آقای مجاهد، در ادامه گفته است که این گروه «به تقسیم قدرت براساس قومیت باور ندارد.»

همچنین نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ترکیب اعضای حکومت فعلی گفته بود که ترکیب حکومت فعلی مردانه است و اعضای آن تقریبا به صورت انحصاری از پایگاه سیاسی قوم پشتون برخاسته‌اند.

این مقام سازمان ملل روز چهارشنبه (۳۱ جوزا) در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده بود که نیاز است تا در افغانستان گفتگوهای ملی برگزار شود تا به دنبال آن تنوع قومی به رسمیت شناخته شود.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4459
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد