کمیته‌ی بین‌المللی المپیک: نگران عدم دسترسی زنان و دختران افغانستان به ورزش هستیم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک از عدم دسترسی زنان و دختران جوان افغانستانی به ورزش، ابزار نگرانی کرده و می‌گوید که محدودیت‌های ورزشی با درخواست‌های مکرر تاهنوز لغو نشده است.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در نشستی وضعیت کمیته‌های ملی المپیک کشورهای افغانستان، گواتمالا، هند و سودان را بررسی کرده است.

این کمیته در مورد افغانستان گفته است که محدودیت‌ها بر ورزش زنان و دختران با وجود درخواست‌های مکرر این نهاد، هنوز لغو نشده است.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک این محدودیت‌ها مغایر ارزش‌های المپیک چون عدم تبعیض، فراگیری و احترام است.

در اعلامیه آمده است که گزارش‌های دریافت کرده است که به دختران در مکاتب ابتدایی اجازه‌ی فعالیت ورزشی داده شده و آن را به‌عنوان «گام اول» می‌داند، اما تاکید می‌کند که این کافی نیست.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک از کمیته‌‌ی ملی المپیک و ریاست تربیت بدنی و ورزش افغانستان درخواست کرده است: «تلاش‌های‌شان را با عالی‌ترین مقام‌های حکومت فعلی به‌شدت تقویت و تسریع کنند تا در آینده‌ی نزدیک شاهد پیشرفت چشم‌گیر و نتایج ملموس در زمینه‌ی دسترسی زنان به ورزش باشیم.»

همچنین این نهاد تاکید کرد: «وضعیت دسترسی زنان افغانستان را به ورزش در نشست بعدی خود در ماه اکتبر سال جاری میلادی و بعد از بازی‌های آسیایی بررسی خواهد کرد.»

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک گفته است که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هرگونه تصمیمی را در مورد حفاظت از دسترسی زنان و دختران افغانستان به ورزش اتخاذ کند.

بورد اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک افزود که هنوز تصمیمی در مورد اشتراک هیأت کمیته‌ی ملی المپیک افغانستان و تیم این کشور در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ پاریس، اتخاذ نشده است.

این در حالی است که حکومت سرپرست در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی ورزش زنان را ممنوع کرد.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک هرگونه حمایت از کمیته‌ی ملی المپیک کشور را مشروط به دسترسی ایمن و فراگیر زنان و دختران افغانستان به ورزش کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4403
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد