کارشناسان سازمان ملل: حکومت افغانستان حکم خفه کردن زنان و دختران را صادر می‌کند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

کارشناسان سازمان ملل متحد با نشر بیانیه‌ی مشترک گفته اند که  زنان و دختران در افغانستان تبعیض شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است جنایت علیه بشریت مبتنی بر جنسیت و آپارتاید جنسیتی شناخته شود.

این کارشناسان به شمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل با نشر بیانیه‌ای گفته اند که حکومت سرپرست حکم خفه کردن زنان و دختران افغانستان را صادر می‌کند.

در بیانیه آمده است که فرمان‌های پی‌هم حکومت سرپرست حقوق زنان و دختران را در تمام ابعاد محدود کرده است. عمده‌ترین محدودیت، محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش است.

کارشناسان تاکید کردند که به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان با تبعیض سیستماتیک به‌دنبال سلطه‌ی کامل بر زنان و دختران هستند.

در ادامه آمده است که زنان و دختران افغانستان، بدترین وضعیت جهان را دارند. همچنان از مقامات حکومت فعلی خواسته است که به حقوق بشر زنان و دختران احترام بگذارد.

کارشناسان سازمان ملل متحد نسبت به عدم حمایت قانونی از زنان و دختران و عادی‌سازی تبعیض و خشونت علیه آنان قویا ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان می‌گویند که زنان و دختران در افغانستان به عدالت دسترسی ندارند.

همچنین گزارش مشترک کارشناسان سازمان ملل نشان می‌دهد که زنان و دخترانی که قربانی خشونت‌های جنسیتی هستند، رنج‌های فجیع جسمی و روانی را تحمل می‌کنند و به منابع حفاظتی مانند پناهگاه‌ها دسترسی ندارند.

در بیانیه‌ی کارشناسان آمده است که دسترسی زنان و دختران به مراقبت‌های صحی محدود شده، خشونت خانوادگی، ازدواج اجباری و زیر سن، فروش کودکان و اعضای بدن، کار کودکان، قاچاق و مهاجرت خطرناک افزایش یافته است.

آنان با ابراز نگرانی، تاکید کردند که تبعیض شدید مبتنی بر جنسیت علیه زنان و دختران در افغانستان که با مصونیت کامل انجام می‌شود، در سطح جهانی بی‌نظیر است.

کارشناسان سازمان ملل افزوده که هیچگاه رسیدگی به محرومیت شدید از حقوق اساسی زنان و دختران در کشور و پایان‌دادن به آن ضروری نبوده است.

قابل ذکر است که بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است. همچنان زنان و دختران از کار در ادارات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع شده اند.

قابل ذکر است که در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد و سفر بدون محرم هم منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4338
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد