ریچارد بنت: برای پایان دادن به محرومیت زنان و دختران افغانستان تلاش کنیم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

همزنان با برگزاری نشست حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی این شورا خواستار تلاش برای پایان دادن به محرومیت دختران و زنان افغانستان از حقوق شان شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) در توییتی به نقل از آقای بنت نوشته است: «ضروری است که نگاه مان را دور نکنیم. ما باید تمام تلاش خود را برای مقابله با محرومیت شدید از حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان و پایان‌دادن به آن انجام دهیم.»

نشست این شورا در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان در جنوا در حال برگزاری است.

از سویی هم، شهرزاد اکبر، مدیر اجرایی نهاد رواداری گفت که حکومت فعلی افغانستان را به گورستان دسته‌جمعی رویاها و توانمندی‌های زنان و دختران افغانستان تبدیل کرده است.

همچنین دوروتی استرادا، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران هم در این نشست گفته است که تدابیر اتخاذشده برای حذف زنان و دختران از زندگی عمومی و محرومیت از حقوق انسانی‌شان تشدید یافته است.

با این وجود، نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا هم در سخنان خود گفت که حکومت سرپرست آشکارا اصول نظام هنجاری بین‌المللی را که در ۷۵ سال گذشته ساخته شده است، به چالش می‌کشند.

این در حالی است که در این نشست ریچارد بنت و سازمان‌های حقوق بشری، گزارش‌های‌شان را درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان ارائه می‌کنند.

آقای بنت در آخرین گزارش خود گفته بود که حکومت فعلی بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر کرده است.

در حالی آقای بنت بر دفاع از حقوق زنان و دختران افغان تاکید می‌کند که بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است. همچنان زنان و دختران از کار در ادارات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع شده اند.

قابل ذکر است که در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد و سفر بدون محرم هم منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4321
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد