نشست شورای حقوق بشر در مورد وضعیت زنان افغان امروز برگزار می‌شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید، قرار است که نشست این شورا در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان امروز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) برگزار شود.

براساس گفته‌های شورای حقوق بشر، در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری گزارش‌های‌شان را درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستان ارائه می‌کنند.

این نشست در جنوا، از ساعت ۱:۰۰ الی ۲:۰۰ پس‌ازچاشت امروز به وقت محلی برنامه‌ریزی شده است.

در ادامه آمده است که علاوه بر آقای بنت، پروانه ابراهیم‌خیل و نگین یاری، فعالان حقوق زن از افغانستان از جمله سخنرانان این نشست خواهند بود.

این در حالی است که گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود گفته است که حکومت سرپرست بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر کرده است.

آقای بنت گفته است که در این گزارش به «تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان و استقامت و توانایی آنان در برابر این سرکوب» پرداخته شده است.

با این جود زنان و دختران معترض افغانستان روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۸ جوزا) در آستانه‌ی برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، با ارسال یک نامه‌‌ی سرگشاده به این شورا، خواستار واردکردن «فشار بیشتر و موثرتر» بر حکومت فعلی شدند.

آنان گفته بودند که فرمان‌های محدودیت‌ کننده‌ی حکومت سرپرست علیه زنان، فرصت نفس کشیدن و زندگی کردن را از آن‌ها گرفته است.

زنان معترض گفته بودند که حکومت فعلی در ۲۲ ماه گذشته، با تمام توان، زنان را از جامعه حذف کرده، آزادی‌های مدنی و ارزش‌های انسانی را از مردم افغانستان سلب کرده و مخالفان سیاسی، آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان را سرکوب کرده است.

همچنین  بیش از ۶۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است. همچنان زنان و دختران از کار در ادارات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع شده اند.

قابل ذکر است که در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد و سفر بدون محرم هم منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4304
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد