شورای حقوق بشر: در مورد وضعیت زنان افغانستان طی هفته جاری نشست برگزار می‌کنیم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که قرار است، در جریان پنجاه‌وسومین اجلاس این شورا در جنوا، روز (دوشنبه،  ۲۹ جوزا / ۱۹ جون) نشستی در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان برگزار کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان و سازمان‌های حقوق بشری گزارش خودشان را درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغان ارائه ‌می‌کنند.

در ادامه آمده است که آقای بنت، پروانه ابراهیم خیل و نگین یاری، فعالان حقوق زن از افغانستان از جمله سخنرانان نشست ۱۹ جون خواهند بود.

این در حالی است که ریچارد بنت در آخرین گزارش خود پنج‌شبنه هفته‌ی گذشته درباره‌ی وضعیت زنان و دختران در افغانستان گفته بود که حکومت سرپرست بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران صادر کرده است.

آقای بنت تاکید کرده بود که در این گزارش به «تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان و استقامت و توانایی آنان در برابر این سرکوب» پرداخته شده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است که یافته‌های آخرین گزارش خود را تحت عنوان «جنگ حکومت فعلی علیه زنان: جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسی در افغانستان» در نشست شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.

در حالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان و دختران نشست برگزار می‌کند که مکاتب عادی دختران، بیش از ۶۴۰ روز است که به روی آنان مسدود شده است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4245
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد