رینا امیری: از زنان افغان جهت ادامه‌ی تحصیل و مشارکت در نیروی کار حمایت می‌کنیم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان به مناسبت روز مادر گفت که متعهد به حمایت از توانایی آنان (زنان افغان) برای ادامه‌ی تحصیل، مشارکت در نیروی کار و تامین نفقه‌ی خانواده‌های‌شان است.

خانم امیری صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ جوزا) در توییتی نوشته است: «در روز مادر در افغانستان، همه مادران افغانستانی را گرامی می‌داریم.»

وی می‌افزاید: «ما متعهد به حمایت از توانایی آن‌ها برای تحصیل، مشارکت در نیروی کار، تامین نفقه‌ی خانواده‌هایشان و ایجاد آینده‌ی بهتر برای فرزندان‌شان هستیم.»

در حالی خانم امیری از حمایت زنان و دختران افغان خبر می‌دهد که بیش از ۶۴۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

همچنین زنان و دختران از کار در ادارات غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع شده اند.

در کنار آن، زنان و دختران از رفتن به پارک‌های تفریحی، سالون‌های ورزشی، حمام عمومی، سفر بدون محرم شرعی و معاینه توسط داکتران مرد نیز منع شده اند.

قابل ذکر است که شهروندان در حالی از مادر تجلیل می‌کنند که با تسلط دوباره‌ی حکومت فعلی بر افغانستان، رسم جامعه در بسیاری از نقاط کشور بر این است که زن، باید فرمان‌بردار باشد. این فرمان‌بری از کودکی در خانه‌ی پدر شروع شده و تا خانه شوهر ادامه خواهد داشت. چرخه‌ای فرمان‌بری برای شماری زیادی از زنان افغان تا پای مرگ نیز ادامه پیدا می‌کند.

قابل ذکر است که این موضوع در بین تمام خانواده‌های افغانستان صدق نمی‌کند و شماری زیادی از خانواده‌ها، مادر و دختر را محترم شمرده و به آنان احترام خاص دارد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4223
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد