یونیسف: با منع فعالیت‌ آموزشی موسسات، ۳۰۰ هزار دختر از آموزش محروم خواهند شد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در مورد ممنوعیت فعالیت موسسات خارجی در بخش آموزش از سوی حکومت سرپرست ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که با این ممنوعیت ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک به شمول ۳۰۰ هزار دختر از آموزش محروم شوند.

خبرگزاری رویترز امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) به نقل از سامانتا مورت، سخنگوی یونیسف در افغانستان نوشته است که در حال بررسی ممنوعیت اخیر حکومت سرپرست در قسمت آموزش است که آیا سازمان‌های بین‌المللی از ممنوعیت مستثنا خواهند بود یا خیر.

او هشدار داده است که با این تصمیم حکومت افغانستان صدها هزار دانش‌آموز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرده است که اگر سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی فعال در زمینه‌ی آموزش دیگر اجازه فعالیت نداشته باشند، ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک دختر و پسر از آموزش محروم شوند.

سامانتا مورت به خبرگزاری رویترز گفته است: «یونیسف از مقام‌های [حکومت فعلی] می‌خواهد که منافع کودک را در قلب تصمیم گیری‌ها قرار دهند و تکرار می‌کند که هر کودکی حق یادگیری دارد.»

این در حالی است که روز گذشته منابع به رسانه گوهرشاد گفته بود این تصمیم بعد از دیدار ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر حکومت فعلی با شماری از رییسان معارف کشور وضع شده است.

منبع تاکید کرده بود که فعالیت موسسات خارجی در بخش «آموزش» منع شده است، اما فعالیت یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان از این فرمان مستثنا است.

منبع در مورد علت و انگیزه‌ی این ممنوعیت چیزی نگفته است.

همچنین در فایلی صوتی که به دست رسانه گوهرشاد رسیده است و به نظر می‌رسد از اعضای حکومت فعلی است، شنیده می‌شود که او می‌گوید فعالیت موسسات خارجی در «ساحه» ممنوع شده است.

این فرد تاکید می‌کند که برای موسسات یک ماه فرصت داده شده است تا فعالیت‌‌شان را متوقف کنند.

وی گفته است که موسسات داخلی نیز باید شرایط وزارت معارف حکومت فعلی را بپذیرند.

این در حالی است که وزارت معارف چند وقت پیش فعالیت موسسات آموزشی در قندهار و هلمند را به حالت تعلیق درآورده بود.

همچنین بیش از ۶۰۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

حکومت سرپرست بارها تاکید کرده است که ممنوعیت آموزش دختران دایمی نیست و پس از آماده‌کردن محیط مناسب شرعی، به آنان اجازه‌ی رفتن به مکتب داده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=4056
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد