بازگشت بیش از ۲۷۰۰ مهاجر افغان از ایران

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

همزمان با تنش‌های افغانستان و ایران بر سر حق آبه‌ی رود هیرمند، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت سرپرست اعلام کرده است که بیش از دو هزار و ۷۰۰ مهاجر افغان از ایران به کشور بازگشتند.

این وزارت در توییتی نوشته است که این افراد به تازگی از طریق بندر اسلام قلعه به افغانستان بازگشته اند.

در ادامه آمده است که از میان عودت کنندگان، ۵۴۷ تن آن‌ها برای دریافت کمک به سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان نگفته است که این افراد به صورت داوطلبانه بازگشته اند و یا اخراج شدند.

این درحالی است که در پی تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، هزاران نفر از این کشور به‌دلیل فقر و بیکاری به‌گونه‌ی قانونی و غیرقانونی به ایران مهاجرت کرده‌اند.

همچنین این مشکلات از گذشته تاکنون وجود دارد و اما پس از تحولات سیاسی در کشور افزایش یافته‌ است.

بر اساس آمارها تنها در یک ماه گذشته نزدیک به ۵۴ هزار مهاجر افغان به شکل اختیاری و اجباری از ایران به افغانستان برگشت داده شدند.

با این وجود در تازه‌ترین مورد کمیسیون حقوق بشر دولت پیشین افغانستان درمورد وضعیت حقوق بشری مهاجران افغانستانی در ایران ابراز نگرانی کرده و از حکومت این کشور خواسته است که تا مولفه‌ها و هنجارهای حقوق بشری در زمینه‌ی مهاجران را رعایت کرده و در پالیسی‌شان تجدید نظر کنند.

این کمیسیون گفته است که براساس معلومات و منابع معتبر رسانه‌ای، محدودیت‌های بیشتری بر مهاجران افغانستان در ایران، به‌ویژه در ولایت اصفهان وضع و اجرا می‌شود.

در ادامه آمده است که بربنیاد این تصمیم تبعیض‌منشانه، مهاجران افغان در ایران می‌توانند تنها در کارهای شاقه اجازه‌ی کار یابند و از دسترسی به سایر امور اشتغال و کار، محدود می‌شوند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=3600
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد