نخستین زن عربستانی به فضا رفت

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

ریحانه برناوی، اولین فضانورد زن از عربستان سعودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

موشک فالکون ۹-اسپیس‌ایکس که حامل برناوی و همراهانش است، عصر یکشنبه در ساعت ۵:۳۷ به وقت محلی (بامداد دوشنبه ساعت ۲:۰۷ به وقت افغانستان) از فلوریدای آمریکا برخواست.

این تیم شامل پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا است که چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهد داد، جان شافنر؛ تاجر آمریکایی، ریحانه برناوی؛ محقق سرطان سینه و علی القرنی؛ خلبان جنگنده‌ی نیروی هوایی سلطنتی عربستان است.

ریحانه برناوی، می‌خواهد با قدم‌گذاشتن در مسیری جدید، الهام‌بخش هم‌وطنان خود باشد.

ریحانه و علی نخستین افرادی از کشورشان هستند که به ایستگاه بین‌المللی می‌روند، اگرچه پیش از این هم فضانوردان عربستان به فضا رسیده بودند.

قرار است که فضانوردی از امارات متحده عربی در ایستگاه فضایی از آنان استقبال کند.

ماموریت اکسیوم ۲، ریحانه برناوی را به اولین زن عربستانی تبدیل می‌کند که تا به حال به فضا رفته است.

خانم برناوی قبل از پرواز گفته بود: «این یک رویا برای همه است. فقط می‌توانم بفهمم که این امکان‌پذیر است. اگر من و علی می‌توانیم، آنان هم می‌توانند.»

نخستین زن فضانورد عربستان قبلاً نیز گفته بود: «بسیار مفتخر و خشنودم که نماینده‌ی تمام رویاها و امیدهای همه‌ی مردم عربستان سعودی و زنان هم‌وطنم هستم. این فرصتی عالی برای من است تا نماینده‌ی کشورم باشم و رویاهای آن‌ها را نمایندگی کنم.»

عربستان سعودی، پس از امارات متحده‌ی عرب، دومین کشور حوزه‌ی خلیج است که در ماموریت‌ها و انکشافات فضایی، فضانوردان خود را اعزام می‌کند.

عربستان سعودی در جستجوی راه‌های متنوع برای تقویت اقتصاد و تجارت این کشور است که اکنون به پیمانه‌ی گسترده متکی بر فروش نفت است. در همین راستا شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چند سال اخیر اصلاحاتی را در آن کشور آورده که افزایش حضور و نقش زنان در عرصه‌های مختلف بخشی از این اصلاحات است.

همچنین عربستان سعودی در یک ماه گذشته تغییرات زیادی در انتصاب زنان در پست‌های رسمی و مهم داشته است که از آن جمله ساره السید در پست معین وزارت خارجه عربستان سعودی، هیفا بنت عبدالرحمان الجدیع به حیث سفیر عربستان در اتحادیه اروپا و نسرین الشبل به عنوان سفیر عربستان در فنلند به کار گماشته شدند.

در حالی یک زن مسلمان از کشور عربستان سعودی که قبله‌ی مسلمانان قلم‌داد می‌شود، به فضا می‌رود که در افغانستان بیش از ۶۰۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

همچنین وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشک‌های مرد، سفر بدون محرم و کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌الملی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=3594
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد