۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده افغانستان بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شماری از سازمان‌های بین‌المللی صحی به شمول سازمان جهانی صحت از افزایش میزان مرگ و میر مادران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که افغانستان بالاترین آمار مرگ و میر مادران در جهان را دارد.

سازمان ایمرجنسی امروز (شنبه، ۱۶ ثور) به مناسبت پنجم می، روز جهانی قابله‌ها گفته است که در حال حاضر افغانستان، دارای بالاترین آمار مرگ و میر مادران در جهان است.

این سازمان تاکید کرد که نقش قابله‌ها در ارائه‌ی خدمات صحی با کیفیت در این کشور مهم می‌باشد و باید برای ادامه‌ی خدمات صحی به شهروندان افغانستان به ویژه مادران و نوزادان تلاش صورت گیرد.

قابل ذکر است که سازمان ایمرجنسی یک سازمان بشردوستانه است که در سال ۱۹۹۴ برای ارائه‌ی خدمات صحی و جراحی رایگان، با کیفیت بالا به قربانیان جنگ، ماین و فقر تاسیس شد.

این سازمان تاکید کرده که در کنار رسیدگی به قربانیان جنگ و ماین، قابله‌های این مرکز برای صدها زن به ویژه مادران در شفاخانه‌های ایمرجنسی در افغانستان خدمات صحی ارایه می‌کنند.

از سویی هم، سازمان جهانی صحت امروز (شنبه، ۱۶ ثور) نیز حضور قابله‌ها به منظور ارائه‌ی خدمات در افغانستان را ضروری عنوان کرده و از تلاش‌های آنان برای نجات جان مادران و نوزادان در بخش‌های این کشور قدردانی کرده است.

با این وجود سازمان ملل متحد هشدار داده که اگر در بخش سلامت مادران در افغانستان اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تا سه سال دیگر ممکن هزاران مادر باردار با تهدید مرگ مواجه شوند.

این سازمان تخمین زده است که هر ماه، ۲۴هزار زن در مناطق دور افتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و آن‌ها به دسترسی به پرستاران ماهر چون قابله‌ها به ویژه در زمان بحران بشری کنونی نیاز دارند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

همچنین وزارت صحت عامه گفته بود که بر اساس سروی سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۳۷ هزار قابله در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند که از این میان هفت هزار آن در شفاخانه‌ها و مراکز صحی دولتی و حدود پنج هزار نیز در سکتور خصوصی مشغول کار بودند.

این در حالی است که پس از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان و ادامه‌ی محدودیت‌های سختگیرانه‌ علیه زنان و دختران، شمار زیادی از قابله‌ها و دیگر کارمندان صحی زن شغل خود را ترک کرده و شماری معدود به کار خود در این بخش ادامه داده اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=3240
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد