دبیر کل سازمان ملل هدف نشست دوحه را تفاهم روی نحوه تعامل با حکومت افغانستان می‌داند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

رسانه‌های هندی به نقل از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته است که نشست ویژه دوحه با میزبانی این سازمان در مورد افغانستان به منظور دستیابی به تفاهم مشترک جامعه‌ی جهانی روی چگونه‌گی تعامل با حکومت سرپرست برگزار شده است.

وب‌سایت گروه تحقیقات دفاعی هند امروز (سه‌شنبه، ۱۲ ثور) در گزارشی نوشته است که تفاهم مشترک در بخش‌های کلیدی از جمله حقوق‌ بشر، حکومت فراگیر و مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر خواهد بود.

وب‌سایت گروه تحقیقاتی دفاعی هند این اظهارات را به نقل از یادداشت دبیرکل سازمان ملل نشر کرده است.

نشست ویژه دو روزه دوحه روز گذشته (دوشنبه، ۱۱ ثور) با حضور نمایند‌گان ۲۵ کشور آغاز شده و امروز به پایان خواهد رسید.

در این نشست کشورهای هند، چین، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایران، جاپان، قزاقستان، قرقیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، آمریکا، اوزبیکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی حضور دارند.

این نشست پشت درهای بسته و در یک مکان از قبل فاش نشده، برگزاری‌ شده است.

با این وجود استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفته است که در این نشست تلاش می‌شود تا بین کشورها در رابطه به افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران وحدت نظر ایجاد شود.

او تاکید کرده بود که موضوع به رسمیت شناختن حکومت فعلی در این نشست مطرح نمی‌شود.

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش ابراز امیدواری کرده بود که در مسیر به رسمیت شناختن حکومت سرپرست در اصول یا هم مشروط گام‌های کوچکی برداشته شود. این اظهارات خانم محمد با واکنش‌های تند فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان در افغانستان و بیرون از افغانستان مواجه شده است.

نشست ویژه دوحه بدون حضور نمایندگان زنان و دختران افغان و نمایندگان حکومت فعلی برگزار شده است.

از سویی هم، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی حکومت فعلی در قطر با انتقاد از دعوت نشدن اعضای حکومت فعلی در نشست دوحه گفت: «فیصله‌های یک‌طرفه قابل تطبیق نیست.»

او می‌گوید:«طرف اصلی که حکومت افغانستان است، دعوت نشده و به این ترتیب آن‌ها مسئله افغانستان را به جای آنکه حل کنند هنوز هم پیچیده می‌کنند. همچنان تصمیم یک جانبه در مورد افغانستان قابل تطبیق نیست.»

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=3147
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد