دختران دانش‌آموز: حجاب پیشنهادی حکومت فعلی را نمی‌پذیریم

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شماری از دانش‌آموزان دختر در ولایت بلخ در پیوند به پوشش یا رهنمود یونیفرم اعلام شده از سوی وزارت معارف حکومت سرپرست برای دانش‌آموزان در مکاتب، دست به اعتراض زدند.

دختران دانش‌آموزش و اعضای جنبش اعتراضی «شنبه‌های ارغوانی» شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ امروز(یک‌شنبه، ۲۰ حمل) با تجمع در یک مکان سربسته مخالفت خود را با رهنمود لایحه‌ی لباس وزارت معارف ابراز کردند.

جنبش اعتراضی «شنبه‌های ارغوانی» با نشر نوارهای ویدیویی گفته است: «حجاب پیشنهادی حکومت فعلی را نمی‌پذیریم.»

آنان شعارهای «لباس به رسم اعتراض»، «نه به حجاب حکومت فعلی» و «حق، عدالت، آزادی» را سر دادند.

دختران معترض می‌گویند که حجاب پیشنهادی حکومت فعلی و پوشش صورت زنان؛ فرهنگ افغانی نیست، بلکه فرهنگ عقب‌گرایی حکومت فعلی است.

به گفته‌ی آنان، حکومت سرپرست نزدیک به دو سال گذشته زنان را به طور سیستماتیک از فعالیت اقتصادی و زندگی اجتماعی حذف کرده است.

همچنین آنان تمام فعالیت‌های زن‌سیتزانه حکومت فعلی و ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل را به شدت محکوم کردند.

این دانش‌آموزان از تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر، به‌ویژه سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر خواسته اند تا در هم‌سویی با نهادهای دیگر، در برابر حذف هدف‌مندانه و ممنوعیت کار زنان به‌ویژه از دفاتر سازمان ملل در افغانستان، عملکردهای زن‌ستیزانه‌ی حکومت فعلی را با امتیازدهی به این حکومت پاسخ ندهند و از فشارهای جدی و اقدامات قاطعانه علیه این گروه کار بگیرند.

این درحالی است که حکومت فعلی هفته‌ی گذشته لایحه‌ی پوشش دختران دانش‌آموز مکاتب و مراکز تعلیمی را منتشر کرده بود.

در این لایحه آمده است که لباس از حد لازم کوتاه نباشد، لباس تنگ و چسب نباشد، لباس نازک و شفاف نباشد و لباس با لباس جنس مخالف هم‌رنگ نباشد.

این نحوه‌ی پوشش از سوی وزارت معارف برای تمامی دانش‌آموزان و آموزگاران مکاتب دولتی و خصوصی توصیه شده است.

در بخشی از لایحه در مورد دختران گفته است که دختران بالاتر از صنف ششم باید در مسیر رفت و برگشت به مکاتب باید چپن/حجاب نیز بپوشند و برای پوشاندن صورت از ماسک استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2655
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد