صلیب سرخ: ۶۵ درصد از قربانیان و زخمیان انفجار ماین در افغانستان کودکان هستند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ به مناسبت روز جهانی مبارزه با خطرات ماین یا روز جهانی آگاهی از زمین اعلام کرده است که در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۹۵ نفر در نتیجه‌ی انفجار ماین و مهمات منفجرناشده در سراسر افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

این کمیته امروز (سه‌شنبه، ۱۵ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که در سال گذشته میلادی، انفجار ۴۵۰ ماین و مهمات منفجرناشده در افغانستان به ثبت رسیده است.

در ادامه آمده است که ۹۷ درصد از افرادی که در این رویدادها کشته یا زخمی شده‌اند، غیرنظامیان می‌باشند.

به گفته‌ی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، ۵۶ درصد قربانیان و زخمیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

کمیته در توییترش نوشته است که کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در همکاری با افراد داوطلب، آگاهی مردان، زنان و کودکان را به‌منظور جلوگیری از وقوع رویدادهای مشابه و غم‌انگیز، افزایش می‌دهد.

از سویی هم، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه، ۱۵ حمل) در پیامی در صفحه توییترش به‌مناسبت روز جهانی آگاهی از زمین نوشته است: «حتی پس از پایان جنگ‌ها و درگیری‌ها، اغلب میراث وحشتناکی برجا گذاشته می‌شود، مانند؛ ماین‌ها و مهمات انفجاری. ما باید برای پایان دادن به تهدید این وسایل مرگبار اقدام کنیم.»

وی تاکید کرده است که با پاک‌کاری زمین از وجود ماین‌ها و مواد انفجاری، امنیت و آرامش به زنده‌گی برمی‌گردد.

این در حالی است که اوچا، دفتر سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه‌ گفته است که به‌دلیل چندین دهه جنگ در افغانستان، این کشور یکی از کشورهایی است که بالاترین اراضی آلوده با مواد منفجره در جهان را دارد.

اوچا می‌گوید که در سال جاری میلادی، جهت خنثی‌سازی مهمات منفجره، پاکسازی ماین‌ها، آموزش خطر و پشتیبانی از بازماندگان، به ۱۸.۳ میلیون دالر نیاز است.

در حالی روز جهانی مبارزه با خطرات ماین تجلیل می‌شود که مردم افغانستان به‌ویژه کودکان هنوز هم با گذشت هر روز جان‌شان را در انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده از دست می‌دهند.

در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش در پی انفجار سرگلوله‌ راکت در ولسوالی سید‌آباد ولایت میدان‌وردک دو کودک کشته شدند.

گفته می‌شود که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان ملوث به ماین و مهمات انفجاری است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2520
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد