خبرنگاران افغانستان: روزنامه‌نگاران باقی‌مانده در افغانستان با خطر مرگ و تحقیر روبه‌رو هستند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شماری از خبرنگاران افغانستان که در کشورهای همسایه به سرمی‌برند یا در تبعید هستند، در نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته‌اند که خبرنگاران باقی‌مانده در افغانستان هر لحظه با خطر مرگ، تحقیر و تهدید روبه‌رو هستند.

این خبرنگاران با ارسال نامه‌ای به آقای گوترش نوشته اند که تا اکنون ۱۱۵ تن از خبرنگاران در افغانستان بازداشت، احضار، آزار‌و‌اذیت، تهدید یا شکنجه شدند.

در ادامه نامه آمده است که تنها در سال گذشته پنج خبرنگار کشته و شماری نیز مفقود گردیده اند.

همچنین در نامه نوشته شده است که شبکه‌های تلویزیونی به دلیل وضع محدودیت‌های شدید حکومت سرپرست، در وضعیتی قرار دارند که بهتر است بسته شوند و همچنان رسانه‌های آنلاین با سانسور شدید مواجه‌اند.

در بخشی از این نامه به وضعیت خبرنگاران تبعیدی اشاره شده و آمده است که شماری زیادی از خبرنگاران تبعیدی در پاکستان، ایران و هندوستان به جایی رسیده اند که مجبور می‌شوند اعضای بدن و جسم خود را بفروشند تا برای فرزندان‌شان لقمه نانی پیدا کنند.

این خبرنگاران تاکید می‌کنند که شواهد و مدارک معتبری در این مورد به دست دارند.

همچنین در بخشی از نامه آمده است که ۳۷۸ رسانه در افغانستان که ۶۰ درصد رسانه‌های کل کشور را تشکیل می‌دادند، بسته شده یا در آستانه‌ی مسدود شدن قرار گرفته‌اند.

در ادامه خواسته شده است که باید به «وضعیت اسف‌بار» خبرنگاران زندانی در افغانستان، کشورهای همسایه و برخی کشورهای توجه شده تا جان و کرامت آنان حفظ شود.

این در حالی است که ظریف کریمی، مسوول نی روز گذشته به رسانه گوهرشاد گفته بود که پس از بازگشت دوباره‌ی حکومت فعلی به قدرت، ۲۸۶ پرونده‌ی خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده که ۳۰ مورد آن، در سال ۲۰۲۳ میلادی رخ داده است.

آقای کریمی با ابراز نگرانی تاکید کرد که با گذشت هر روز، خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان، بیش‌تر می‌شود.

با روی‌کارآمدن دوباره‌ی حکومت فعلی در افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران به دلیل مشکلات امنیتی و بیکاری به کشورهای همسایه و اروپایی مهاجرت کرده اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2341
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد