یک زن بغلانی برای ۶۰ زن، زمینه‌ی کار را فراهم کرد

1 سال قبل
زمان مطالعه 3 دقیقه

یک تاجر زن در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، با ایجاد یک کارگاه خیاطی و تولید صنایع دستی برای ۶۰ زن دیگر، زمینه‌ی کار را فراهم کرده است.

نفیسه اعتبار، مسوول این کارگاه امروز (یک‌شنبه، ۶ حمل) به رسانه گوهرشاد گفت که این کارگاه در بخش‌های خیاطی، کیف‌دوزی، چرمه‌دوزی، گل‌دوزی، مهره‌دوزی و خامک‌دوزی فعالیت دارد.

خانم اعتبار بیان کرد که زنان در این کارگاه در دو شیفت کاری، مصروف کار هستند.

به گفته‌ی او، در این کارگاه‌ دخترانی که از مکاتب و دانشگاه‌ها باز ماندند، زنانی که وظایف‌شان را از دست دادند و زنان سرپرست خانواده‌‌ها فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد که هدف از ایجاد این کارگاه، دست‌گیری زنان تنگ‌دست،‌ دختران بازمانده از تحصیل و زمینه‌سازی برای قشر آسیب‎‌پذیر جامعه (زنان) می‌باشد.

خانم اعتبار تاکید کرد: «تقریبا یک سال می‌شود که این کارگاه را ایجاد کرده‌ایم. کارگاه خیاطی ما در نخست کوچک بود و در خانه کار می‌کردیم، خواستیم آن را بزرگ‌تر بسازیم و بتوانیم دست زنانی را که در خانه اند و از کار برکنار شده‌اند، بگیریم.»

مسوول این کارگاه بیان کرد: «ما از دولت و نهادهای کمک‌کننده می‌خواهیم که برای زنان زمینه‌سازی کرده و در جهت ایجاد بازار مخصوص طبقه‌ی اناث برای خرید و فروش تولیدات‌شان همکاری کنند.»

همچنین او از نهاد‌های کمک‌کننده خواست که از این کارگاه حمایت مادی و معنوی کرده و برای آنان دوره‌های آموزشی مرتبط به کارشان برگزار کنند. وی همچنان گفت که برای خرید بعضی ماشین‌آلات که توانایی خرید آن‌ را ندارد، کمک نیاز دارد.

خانم اعتبار می‌افزاید: «ما بازار کار مشخص نداریم و فعالیت ما اکثر اوقات حتی کفاف مصارف ما را نمی‌کند و همچنان زنان بی‌بضاعت زیادی نزد ما مراجعه می‌کنند که ما توانایی جذب و کمک‌رسانی را به آن‌ها نداریم. اگر از آدرس دولت و نهادهای کمک‌رسان، کمک شود می‌توانیم فعالیت بیشتر و بهتر داشته باشیم.»

از سویی هم، قاری نصرت‌الله پارسا، رییس کار و امور اجتماعی بغلان در صحبت با رسانه گوهرشاد گفت که این اداره تلاش دارد تا زمینه‌ی آموزش فن و حرفه را برای زنان مساعد کند تا آن‌ها بتوانند برای زندگی‌شان مفید باشند.

وی علاوه کرد که ریاست کار امور اجتماعی در همکاری با موسسات تطبیق‌کننده‌ی صنف‌های آموزشی فن و حرفه، همیشه در تلاش بوده تا از این روند به خوبی نظارت صورت گیرد تا حق به حق دارش برسد.

او تصریح کرد: «ما از نهادهای بین‌الملی و ملی می‌خواهیم که زنان را از طریق تطبیق برنامه‌های آموزشی و اشتغال‌زایی در چوکات شریعت اسلامی حمایت کنند.

به گفته‌ی رییس کار و امور اجتماعی ولایت بغلان، حمایت نهادهای کمک‌رسان، باعث خواهد شد تا زنان افغان به خودکفایی اقتصادی برسند.

در حالی خانم اعتبار برای دختران بازمانده از مکاتب و زنان سرپرست خانواده زمینه کار را فراهم می‌کند که پس از روی‌کارآمدن حکومت فعلی، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم شده اند.

در کنار این موضوع، شماری از این دختران در سراسر افغانستان به یادگیری خیاطی و تولید صنایع‌دستی رو آورده اند.

با این همه، زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد، کار در موسسات داخلی و خارجی و آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2301
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد