صندوق جمعیت سازمان ملل: اکثر زنان باردار افغان به‌دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی جان می‌هند

8 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در تازه‌ترین موضوع اعلام کرده است که در مناطق دوردست افغانستان، در اکثر موارد زنان به خدمات صحی دسترسی ندارند و در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

این صندوق امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ دلو) در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که در اکثر موارد زنان در افغانستان در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند یا از عواقب مادام‌العمر ناشی از عوارض حاملگی به‌دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی رنج می‌برند.

این سازمان افزوده است که در حال ساخت «خانه‌های صحی خانواده» در مناطق دورافتاده برای کمک به اطمینان از بارداری و زایمان ایمن است.

همچنین در همین زمینه سازمان بین‌المللی مهاجرت  (IOM)نیز گفته است که کار ساخت ۱۱ خانه‌ی صحی ۸۰ درصد پیش رفته است.

این سازمان به نقل از رحیم، یک بازگشت‌کننده از ایران در حساب کاربری ایکس خود نوشته است: «این تسهیلات نه تنها مرگ‌ومیر کودکان و مادران را کاهش می‌دهد، بلکه منابع حیاتی را برای درمان بیماری‌های رایج فراهم می‌کند.»

براساس معلومات سازمان‌های بین‌المللی حدود ۹.۵ میلیون نفر در افغانستان در مناطقی زندگی می‌کنند که به امکانات صحی دسترسی ندارند.

کمبود تعداد مراکز صحی، داکتر، دارو و تجهیزات صحی از مشکلات اصلی نظام صحی افغانستان عنوان می‌شود.

باید گفت که این وضعیت پس از فروپاشی دولت افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی و قطع‌ کمک‌های خارجی وخیم‌تر شده است. همچنان با تسلط حکومت سرپرست در افغانستان، داکتران متخصص زن از کشور فرار کرده و اکنون شفاخانه‌ها با کمبود داکتران متخصص زن مواجه هستند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=10518
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد