کارگردان زن افغان برنده‌ جایزه‌ی بهترین فیلم مستند کوتاه «سوسک طلایی» شد

8 ماه قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

فریبا حیدری، کاگردان زن اهل افغانستان جایزه‌ی بهترین فیلم کوتاه مستند را برای فیلم «لیلا» دریافت کرد. این جایزه در ۵۴مین مراسم سینمایی سالانه‌ی «سوسک طلایی» در استکهلم سویدن به وی اهدا شده است.

خانم حیدری هنگام دریافت این جایزه به رسانه‌ها گفته است: «امیدوارم این جایزه برای زنان سرزمینم ]زنان افغانستان[ امید بخش باشد.»

این فلم مستند، زندگی یک تراجنسیتی را در چند ماه پیش از سقوط نظام جمهوریت و تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، در ولایت هرات را نشان می‌دهد.

پیش از این نیز این فیلم، برنده‌ی لوح تقدیر جشنواره‌ی فلم مستند «تیمپو» در استکهلم شده بود.

جایزه‌ی گلدباگن یا جایزه‌ی سوسک طلایی، یک جایزه‌ی سینمایی‌ست که به صورت سالانه در کشور سویدن به بهترین محصولات سینمایی اهدا می‌شود.

این مراسم که در سال ۱۹۶۴ راه‌اندازی شده‌است. شامل جایزه‌های همچون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین فیلم‌برداری، بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن است.

قابل ذکر است که پس از تسلط حکومت فعلی در افغانستان، صنعت سینما در افغانستان مانند بسیاری از بخش‌های دیگر به فراموشی سپرده شده است. اکنون زنان در این کشور نه تنها که در بخش سینما؛ بلکه از کار در همه‌ی عرصه‌ها از سوی حکومت فعلی محروم‌اند.

باید گفت که زنان و دختران در افغانستان حق آموزش، کار، سفر بدون محرم و… را ندارند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=10034
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد