جلوگیری نیروهای حکومت از اشتراک دختران در یک برنامه‌ی فرهنگی در بلخ

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

منابع محلی از ولایت بلخ می‌گویند که نیروهای حکومت سرپرست در شهر مزار شریف، مرکز این ولایت به شماری از دختران که در یک برنامه‌ی فرهنگی-ادبی دعوت شده بودند، اجازه‌ی شرکت در آن برنامه را نداده اند.

سمیرا کوثری، عضو انجمن «خانه‌ی داستان» در ولایت بلخ در صحبت با رسانه گوهرشاد گفته که روز (شنبه، ۲۷ حوت) قرار بود طی برنامه‌ای، از فعالان فرهنگی و ادبی دختر در این شهر تقدیر کند، اما نیروهای حکومت سرپرست مانع حضور دختران در این برنامه شدند.

خانم کوثری تاکید کرد که این برنامه در دانشگاه ابن‌سینا شهر مزار شریف برگزار شده بود و نیروهای حکومت به دختران اشتراک کننده، گفته بودند که بخاطر بسته بودن دانشگاه‌ها به روی دختران، آنان نیز نمی‌توانند در این برنامه اشتراک کنند.

وی افزوده است که انجمن خانه‌ی داستان بلخ در غیابش از او به‌خاطر به‌دست آوردن مقام نخست بیست‌ویکمین دور جشنواره‌ی ادبی صادق هدایت، تقدیر کرده است.

این فعال فرهنگی و ادبی می‌گوید که در این برنامه شماری از دختران، به خاطر فعالیت‌های فرهنگی‌شان، از سوی انجمن خانه‌ی داستان بلخ دعوت شده بودند تا از آن‌ها تقدیر شود؛ اما نیروهای حکومت به آن‌ها اجازه‌ای شرکت در این برنامه را نداده‌اند.

خانم کوثری تصریح کرد که تقدیرنامه‌ را برادرش به نمایندگی از وی، از خانه‌ی داستان بلخ دریافت کرده است.

این در حالی است که سمیرا کوثری امسال توانسته بود، از میان ۸۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف، در جشنواره‌ی ادبی صادق هدایت، مقام نخست را کسب کند.

وی گفته است که به دلیل محدودیت‌های اخیر حکومت سرپرست بر سفر زنان و نداشتن پاسپورت، نتوانست در این جشنواره شرکت کند.

سمیرا کوثری، ۲۳ سال عمر دارد و دانشجوی بر حال رشته‌ی ادبیات انگلیسی دانشگاه‌ی خصوصی سید جمال‌الدین در بلخ می‌باشد. اما باید گفت که در حاضر تمام دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان بسته است.

در حالی نیروهای حکومت فعلی مانع حضور دختران در یک برنامه‌ای فرهنگی و ادبی می‌شوند که بیش از ۵۴۰ روز است که مکاتب متوسطه و لیسه‌ در افغانستان به روی دختران بسته است و سرنوشت دختران دانشجو نیز تاکنون روشن نشده است.

زنان و دختران اجازه کار در موسسات داخلی و بین‌المللی و آموزش در دانشگاه‌ها را نیز ندارند.

زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد و اشتراک در امتحان ورودی دانشگاه‌های خصوصی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2213
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد