جان‌باختن نزدیک به ۳۰ کودک از اثر سوءتغذیه در بدخشان

3 هفته قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

مسوولان در شفاخانه‌ی ولایتی بدخشان می‌گویند که از آغاز سال جاری خورشیدی تا اکنون نزدیک به ۳۰ کودک در اثر بیماری سوءتعذیه در این ولایت جان باخته‌اند.

عبدالمالک روفی، مسوول سیستم اداره‌ی معلومات شفاخانه بدخشان گفت که در پنج ماه پسین، نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ کودک زیر پنج سال به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند که از این میان، بیش از ۳۵۰ نفر آنان مبتلا به سوءتغذیه بوده‌اند.

آقای روفی تاکید کرد: «دو هزار و ۶۹۶ کودک زیر پنج سال بستری داشتیم که از این میان، ۳۶۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه بودند و ۲۶ کودک فوت کرده‌اند.»

پزشکان در این شفاخانه، نبود غذای سالم، عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و نبود مشاوره‌ی مناسب را از علت‌های اصلی بیماری سوءتغذیه در میان کودکان می‌دانند.

آنان می‌گویند: «مشاوره‌دهی مناسب نیست، دوری از کلینیک‌ها هم علت اساسی است و بیشتر بیماران ما از ولسوالی‌های دوردست از جمله ارگو، اشکاشم، راغ‌ها و دروازها هستند.»

همچنین شماری از بیمارداران، فقر، ناداری و تغذیه ناسالم را از علت‌های مبتلا شدن کودکان‌شان به این بیماری می‌دانند.

آنان در صحبت با رسانه‌ها از حکومت سرپرست و نهادهای کمک‌کننده خواهان رسیدگی به چالش‌های اقتصادی‌شان هستند.

آنان تاکید کردند: «ما توان خرید گوشت و مواد غذایی مقوی را نداریم و در روستا نیز این کمبودها وجود دارد.»

همچنین یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که ۳۶ درصد از کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد در افغانستان، نوزادان زیر شش ماه هستند.

این نهاد گفت که از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی حاد که در ۷ ماه نخست سال جاری به شفاخانه‌ها مراجعه کرده‌اند، ۳۶ درصد آن‌ها زیر شش ماه سن دارند.

این در حالی است که برنامه جهانی غذا به تازگی گفته است که بیش از سه میلیون کودک در افغانستان مبتلا به سوءتغذیه هستند و این سازمان تنها به ۱.۳ میلیون کودک رسیدگی کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=15738
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد