نصیراحمد فایق: یوناما برای آزادی مسوول بنیاد «راه قلم» تلاش کند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد از یوناما یا هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته است که برای آزادی مطیع‌الله ویسا، مسوول بنیاد «راه قلم» و فعال عرصه‌ی آموزش دختران و پسران از بند حکومت سرپرست تلاش کند.

آقای فایق صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ حمل) در توییترش نوشته است که ویسا یک میهن‌پرست واقعی است که از طریق حمایت از آموزش برای همه به مردم خود خدمت می‌کند.

مطیع‎‌الله ویسا از کابل توسط نیروهای حکومت فعلی بازداشت شده است. او در بخش دسترسی کودکان دختر و پسر به آموزش فعالیت دارد. بنیاد تحت رهبری ویسا، موسوم به «راه قلم» در برخی از مناطق دوردست مکاتب سیار ایجاد می‌کند.

تا اکنون دلیل و انگیزه بازداشت وی روشن نیست و اعضای حکومت نیز در این مورد چیزی به رسانه‌ها نگفته اند.

همچنین ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان به بازداشت ویسا واکنش نشان داده و گفته است که در درجه اول امنیت ویسا مهم است و همه‌ی حقوق وی باید رعایت شود.

آقای بنت در توییتی از بازداشت وی ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که ماه‌ گذشته حکومت سرپرست اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه که به بستن دانشگاه‌ها به‌روی دختران اعتراض داشت نیز بازداشت کرده بود.

در حالی آقای ویسا، حامی آموزش دختران از کابل بازداشت می‌شود که بیش از ۵۵۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند. همچنین زنان و دختران اجازه رفتن به دانشگاه‌ها و کار در سازمان غیردولتی داخلی و خارجی را نیز ندارند.

با این وجود زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد و اشتراک در امتحان ورودی دانشگاه‌های خصوصی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2347
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد