اعتراض زنان تخار با شعارهای «نان، کار و آزادی» سرکوب شد

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

جنبش اعتراضی موسوم به «موج اتحاد و همبستگی زنان تخار» می‌گویند که نیروهای حکومت سرپرست اعتراض آنان در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار را سرکوب کرده‌اند.

اعضای این جنبش امروز (پنج‌شنبه، ۴ جوزا) در واکنش به ممنوعیت آموزش و کار زنان و دختران یک‌بار دیگر به خیابان آمدند و دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زدند.

اعضای جنبش اعتراضی موج اتحاد و همبستگی زنان تخار در اعتراض‌شان، شعارهای «نان، کار، آزادی» و «تحصیل حق ماست» را سر می‌دادند و از جامعه‌ی جهانی خواسته اند که حکومت فعلی را به رسمیت نشناسند.

آنان در این برنامه‌ی اعتراضی‌شان می‌گویند: «تحصیل حق ماست و بگذارید که تحصیل کنیم. زنان را بگذارید که آزاد باشند و زنان افغان حذف شدنی نیستند.»

همچنین این معترضان با شعار نان، کار و آزادی خطاب به نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی گفتند: «لطفا زنان و دختران افغانستان را فراموش نکنید.»

زنان معترض تخار می‌گویند که دو سال است زنان و دختران افغانستان از کار و آموزش و رفتن به مکتب محروم اند.

برشنا تالقانی، مسوول «موج اتحاد و همبستگی زنان تخار» به رسانه‌ها گفته است که در اعتراض امروز زنان معترض، استادان دانشگاه، آموزگاران مکاتب، دانشجویان و دانش‌آموزان نیز شرکت کرده بودند.

او تاکید کرد که  این حرکت دادخواهی حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز از مقابل مکتب «بی بی مریم» آغاز شد و به مقصد ساختمان ولایت تخار ادامه پیدا کرد.

وی علاوه کرد که این اعتراض مسالمت‌آمیز حدود ۴۰ دقیقه طول کشید، اما پس از آن نیروهای حکومت سرپرست راه آن‌ها به سمت ساختمان ولایت تخار را مسدود کرده و با خشونت و تهدید آن‌ها را متفرق کردند.

این در حالی است که نیروهای حکومت سرپرست پیش از این نیز بارها اعتراضات خیابانی زنان را در کابل و سایر ولایات سرکوب کرده‌اند.

قابل ذکر است که بیش از ۶۰۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌الملی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=3724
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد