یک زن افغان جایزه‌ی شجاعت را از وزارت خارجه‌ی آمریکا دریافت می‌کند

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که ذاکره حکمت، داکتر و بنیان‌گذار موسسه‌ی همبسته‌گی مهاجران افغان، یکی از ۱۱ برنده‌ی جایزه‌ی شجاعت زنان در سال ۲۰۲۳ است.

وزارت خارجه‌ی آمریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته که قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور و جیل بایدن، بانوی نخست ایالات متحده به تاریخ هشتم مارچ، مراسم اهدای جایزه‌ی بین‌المللی شجاعت زنان سال ۲۰۲۳ را میزبانی کنند.

در اعلامیه آمده است که ذاکره حکمت در دوره‌ی قبلی حکومت سرپرست بر افغانستان، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی دوره‌ی لیسه را مخفیانه تکمیل کرد و سپس برای فراگیری تحصیلات عالی با دریافت بورسیه به ترکیه رفت.

در ادامه آمده است که خانم حکمت در سال ۲۰۱۸ از رشته‌ی طب در ترکیه فارغ شد و در جریان تحصیلاتش با سازمان‌های امدادرسان به مهاجران همکاری داشت.

به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا، ذاکره حکمت در سال ۲۰۱۴ با ایجاد موسسه‌ی همبستگی مهاجران افغان به گونه خستگی ناپذیر در بخش حمایت از حقوق مهاجران و زنان تلاش کرده است.

در اعلامیه ضمن قدردانی از کارکرد خانم حکمت آمده است: «در اثر تلاش‌های داکتر حکمت، شمار زیادی از افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران و اقلیت‌ها به خدمات محافظتی مهاجران و پناه‌جویان دسترسی یافتند.»

در ادامه آمده است: «او به‌عنوان یکی از معدود رهبران زن یک سازمان اجتماعی تحت رهبری پناه‌جویان در ترکیه، از دولت و مردم ترکیه خواسته که فراموش نکنند و به کسانی‌ که از درگیری و آزار و شکنجه گریخته‌اند، کمک کنند.»

گفتنی است که ۱۰ زن دیگر از کشورهای آرژانتین، جمهوری آفریقای مرکزی، کاستاریکا، اتوپیا، اردن، قزاقستان، مالیزیا، منگولیا، پولند، اوکراین و زنان و دختران معترض ایران نیز از دیگر دریافت‌کننده‌گان این جایزه در سال ۲۰۲۳ هستند.

وزارت خارجه امریکا  از سال ۲۰۰۷ به این‌سو، همه‌ساله جوایز بین‌المللی شجاعت را به زنان فعال از سرتاسر جهان اهدا می‌کند که تا کنون بیش از ۱۸۰ زن از ۸۰ کشور جهان به‌ شمول افغانستان این جایزه را دریافت کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1820
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد