یوناما: بیش از یک میلیون دختر افغان از حضور در صنف‌های آموزشی محروم شده‌اند

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

همزمان با آغاز سال آموزشی ۱۴۰۲ در افغانستان، یوناما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از حکومت سرپرست خواسته است که تمام سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» در برابر زنان و دختران افغان را کنار بگذارند.

یوناما در توییتی نوشته است که با آغاز سال جدید آموزشی در افغانستان، بیش از یک میلیون دختر از حضور در صنف‌های آموزشی محروم شده‌اند.

سازمان ملل تاکید کرد که سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» حکومت فعلی نه تنها نیمی از مردم را از رسیدن به آرزوهای‌شان باز می‌دارند، بلکه به افغانستان نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

وزارت معارف حکومت سرپرست روز گذشته (سه‌شنبه، ۱ حمل) با شعار «آموزش با کیفیت، آینده‌ی روشن» زنگ مکتب سال ۱۴۰۲ را در لیسه‌ی امانی کابل به صدا درآورد.

همزمان با این، یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نیز نسبت به ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران توسط حکومت افغانستان واکنش نشان داده و مجدداً خواستار بازگشایی تمام مکاتب دخترانه در این کشور شده است.

همچنین وندی شرمن، آمریکا نیز از حکومت فعلی خواسته است تا مسیرشان را تغییر داده و ممنوعیت کار و تحصیل زنان را لغو کنند.

با این وجود انتظار می‌رفت با آغاز سال آموزشی جدید، حکومت سرپرست به دختران بالاتر از صنف ششم نیز اجازه‌ی رفتن به مکتب بدهند.

اما مسوولان معارف در ولایت‌های بلخ، فاریاب و قندوز زنگ آغاز مکاتب را بدون حضور آموزگاران زن نواخته و گفته‌اند که دانش‌آموزان پسر و دختران دوره‌ی ابتداییه می‌توانند به مکتب بروند.

این در حالی است که یک سال پیش، مقامات فعلی ادامه‌ی آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کردند.

چند ماه قبل نیز بنابر فرمان وزارت تحصیلات عالی دختران از رفتن به دانشگاه‌ها نیز منع شدند.

با وجود واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی تاکنون تغییری در این تصمیمات حکومت سرپرست ایجاد نشده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2200
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد