کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر: حکومت افغانستان اعتنایی به مصونیت، آزادی فردی و حقوق شهروندی ندارد

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر افغانستان می‌گوید که حکومت سرپرست کوچک‌ترین اعتنا و تمکینی به مصونیت، آزادی فردی، حفظ حریم خصوصی و  حتی ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی درج شده در قوانین وضعی و نصوص شرعی ندارد.

کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۱۵ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت که پس از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان صدها تن از مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی و رسانه‌ای به ویژه فعالان حقوق زن که برای حقوق قانونی خود صدا بلند کردند، بازداشت، شکنجه، مورد پیگرد غیر قانونی قرار گرفته و در مواردی هم به قتل رسیده اند.

این کمیته تاکید کرد که بی‌سرنوشتی عالیه عزیزی و بازداشت الهه دلاورزی، ظریفه یعقوبی و همکارانش، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسف و سایر فعالان حقوق زن، نمونه‌ا‌ی از خشونت بارز و وحشت حاکم بر زنان است.

براساس معلومات این کمیته: « مبارزین و فعالان حقوق بشر شدیدا تحت تهدید و شکنجه قرار دارند و حتی خانواده‌های‌شان هیچ اطلاعی از آنان ندارند و یا از هراس بازداشت شدن نمی‌توانند برای پیگیری عزیزان‌شان به حکومت مراجعه کنند.»

در ادامه آمده است که شیوه‌های بازداشت و شکنجه فعالان حقوق بشر هر روز پیچیده‌تر می‌شود و حتی در کشورهای همسایه نیز مصونیت ندارند.

کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر افغانستان افزوده است که ادامه این وضعیت، زندگی عادی مردم را به چالش مواجه نموده و شهروندان از آینده نامعلوم و عدم مصونیت فردی و جمعی نگران هستند.

این کمیته همچنان از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی می‌خواهد تا برای رهایی مدافعان بازداشت شده اقدام جدی نموده و اجازه ندهند تا افغانستان به زندان تاریک‌تری برای فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندی باشد.

این در حالی است که ظریقه یقوبی، از فعالان حقوق زن همراه با چهارتن دیگر در تاریخ (۱۲ عقرب) سال جاری، از جریان یک نشست خبری در دشت‌ برچی کابل بازداشت شدند.
این نشست خبری برای اعلام «جنبش زنان افغانستان برای برابری» برگزار شده بود. طی روزهای بعد از آن، گزارش شد که فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، از دیگر زنان معترض نیز بازداشت شده‌اند.

تا اکنون از سرنوشت زنان بازداشت شده جزییاتی در دست نیست.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1497
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد