پایان نشست زنان در آلبانیا؛ وضعیت زنان افغانستان «آپارتاید جنسیتی» است

3 روز قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

فعالان زن افغا‌نستان در پایان نشست سه‌روزه در  شهر تیرانای آلبانیا، با صدور قطع‌نامه‌ی گفته‌اند که وضعیت کنونی زنان در کشور «آپارتاید جنسیتی» و «آزار و اذیت بر مبنای جنسیت» است.

این نشست بین ۲۱ تا ۲۳ سنبله در آلبانیا با حضور فعالان زنان از داخل و خارج از افغانستان برگزار شده است. زنان اشتراک‌کننده گفته‌اند که یکی از خلاهای اصلی به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در قوانین بین‌المللی نهفته است و کشورهای عضو سازمان ملل متحد اراده‌ی سیاسی برای به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت ندارند.

در قطع‌نامه‌ی پایانی این نشست که امروز (دوشنبه، ۲۶ سنبله) به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که از زمان به قدرت رسیدن حکومت سرپرست بر کشور، زنان و دختران افغانستان به طور سیستماتیک از حقوق اساسی خود محروم شده‌اند.

در ادامه آمده است که حکومت فعلی آموزش دختران بالاتر از مقطع ابتدایی را ممنوع کرده، زنان را از اشتغال در بسیاری از حوزه‌ها منع و آن‌ها را از مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی کشور محروم کرده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت زنان در افغانستان، تاکید کردند که این محدودیت‌ها نقض آشکار حقوق بشر است و باید فوراً پایان یابد.

در قطع‌نامه‌ی این نشست آمده است که اشتراک‌کنندگان خواستار اقدام قاطع جامعه‌ی جهانی برای پاسخ‌گوسازی حکومت سرپرست در قبال نقض حقوق‌‌ بشر شده‌‌اند.

در ادامه آمده است که این خواست شامل به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت نیز می‌شود.

در قطع‌نامه آمده است که اشتراک‌کنندگان همچنان از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که از مکانیسم‌های بین‌المللی موجود، از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن حکومت فعلی در قبال حقوق بشر نیز استفاده کنند.

در قطع‌نامه‌ی این نشست تخصیص منابع برای مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان، بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران با اطمینان از آموزش مطابق معیارهای بین‌المللی و سواد دیجیتالی و بازگشت زنان به کار با حفظ کرامت و درآمد آنان، تاکید شده است.

همچنین اشتراک‌کنندگان این نشست خواستار تقویت شفافیت در توزیع کمک‌های بین‌المللی، افزایش هماهنگی در مورد این کمک‌ها با نهادهای تحت رهبری زنان و تسهیل دسترسی زنان کارآفرین به بازارهای بین‌المللی نیز شده‌اند.

در پایان نشست، شرکت‌کنندگان بر تعهد خود برای پیگیری مداوم وضعیت زنان افغانستان تاکید کردند و از جامعه‌ی جهانی خواستند تا حمایت‌های خود را از زنان و دختران افغانستان افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16170
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد