وزیران خارجه‌ی ۲۳ کشو: افغانستان در یک‌ونیم سال گذشته از لحاظ احترام به حقوق بشر گواه شدیدترین عقب‌گرد بوده

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

وزیران خارجه‌ی ۲۳ کشور جهان و نماینده‌ی عالی اتحادیه اروپا با نشر یک بیانیه‌ای مشترک خواستار احترام به مردم افغانستان و لغو تمام تصامیم که باعث محدودیت دسترسی زنان و دختران به حقوق بشری و آزادی‌های اساسی‌شان می‌شود، شده اند.

این بیانیه‌ی مشترک شب گذشته (چهارشنبه، ۱۷حوت)، در وبسایت وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر شده است.

در بیانیه آمده است که وزیران خارجه‌ی استرالیا، بلغارستان، کانادا، فنلاند، بلجیم، دانمارک، آلمان، فرانسه، ایتالیا، عربستان سعودی، جاپان، هالند، نیوزیلند، ناروی، قطر، کوریای جنوبی، اسپانیا، سویدن، سوئیس، ترکیه، امارات متحده‌ی عربی، بریتانیا، ایالات متحده‌ی آمریکا و نماینده‌ی عالی اتحادیه اروپا این بیانیه را امضاء کرده اند.

در ادامه آمده است که وزیران خارجه‌ی ۲۳ کشور و نماینده‌ی عالی اتحادیه اروپا متحد هستند تا توجه را به وضعیت کنونی افغانستان جلب کنند.

در بیانیه تاکید شده است که وضعیت افغانستان در یک‌ونیم سال گذشته از لحاظ احترام به حقوق بشر گواه شدیدترین عقب‌گرد بوده است.

این کشورها می‌گوید که زنان و دختران افغان از دسترسی به آموزش بالاتر از صنف ششم، تحصیلات عالی، فضاهای عمومی و سیاسی و فرصت‌های شغلی محروم شده‌اند.

طبق معلومات آمده، آثار زیان‌بار این اقدامات، تا زمانی که به آن توجه نشود، بر اقتصاد و جامعه‌ی افغانستان ویرانگر و غیرقابل جبران خواهد بود.

در بیانیه آمده است: «احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران و مشارکت برابر و معنادار آنان در جامعه نه تنها خود یک هدف است، بلکه پیش‌نیاز توسعه پایدار اقتصادی و سیاسی، انسجام اجتماعی، ثبات و صلح در افغانستان است.»

آنان ضمن قدردانی از شجاعت زنان و دختران افغان می‌گویند که آن‌ها علی‌رغم افزایش محدودیت‌ها و ارعاب توسط حکومت فعلی، همچنین از خانواده و جوامع خود حمایت می‌کنند.

این کشورها و نماینده‌ی عالی اتحادیه تصریح کرد که از دسترسی کامل زنان و دختران به آموزش باکیفیت در مکاتب و دانشگاه‌ها و توانایی زنان برای کار در تمامی بخش‌ها، از جمله کمک‌های بشردوستانه و ارایه‌ی خدمات اساسی حمایت می‌کنند.

همچنین در این بیانیه‌ی مشترک از این‌که افغانستان یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشردوستانه جهان را تجربه می‌کند، ابراز نگرانی شده است.

در حالی این کشورها و اتحادیه اروپا خواهان احترام و رعایت حقوق بشری زنان در افغانستان می‌شود که بیش از ۵۳۰ روز است که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم بر روی دختران مسدود است. زنان و دختران اجازه کار در موسسات داخلی و بین‌المللی و آموزش در دانشگاه‌ها را نیز ندارند.

همچنین زنان از مراجعه به داکتران مرد، تفریح رفتن به پارک‌ها، سالون‌ ورزشی، حمام عمومی و سفر بدون محرم منع شده اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1919
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد