هشت مارچ؛ سازمان ملل: افغانستان سرکوب‌کننده‌ترین کشور جهان در عرصه‌ی حقوق زنان باقی مانده است

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

هم‌زمان با فرا رسیدن هشت مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل در پیامی خواستار پایان فوری محدودیت‌های «شدید» حکومت سرپرست بر حقوق زنان و دختران در افغانستان شده است.

یوناما امروز (چهارشنبه، ۱۷ حوت) با نشر پیامی گفته است که حکومت افغانستان تمرکز تقریبا منحصر به فردی را بر تحمیل قوانینی کرده اند که اکثریت زنان و دختران عملاً در خانه‌های‌شان حبس شدند.

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: «افغانستان تحت تسلط حکومت فعلی سرکوب‌کننده‌ترین کشور جهان در عرصه‌ی حقوق زنان باقی مانده است.»

او در پیامش اقدامات «قصدی و سیستماتیک» حکومت افغانستان برای منزوی ساختن زنان و دختران افغان از اجتماع را ناراحت‌کننده عنوان کرد.

نماینده‌ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل علاوه کرد که حبس کردن نیمی از جمعیت کشور در خانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی و اقتصادی جهان و اقدامی عظیم از خودآزاری ملی است.

وی بیان کرد که این اقدام نه تنها زنان و دختران، بلکه تمام «افغان‌‌ها» را به آینده‌ی توأم با فقر و وابستگی محکوم خواهد کرد.

خانم اوتنبایوا به این باور است که فرمان صادر شده افغانستان را از شهروندان خود و سایر نقاط جهان منزوی خواهد کرد.

همچنین یوناما در بخشی از پیامش گفته است که از آگست سال ۲۰۲۱ الی اکنون، یک روند دوامدار از احکام و اقدامات تبعیض‌آمیز علیه زنان توسط مقامات حاکم را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر زنان و دختران در افغانستان اجازه‌ی آموزش، تحصیل و کار را ندارند.

به گفته این نهاد، محرومیت از دسترسی به آموزش، پیامدهای فیزیکی و روانی اجتماعی بی‌شماری بالفعل و بالقوه در پی دارد که شامل خودکشی، ازدواج کودکان، بچه‌دار شدن زودرس، زیان‌های ناشی از فقر، کاهش تصمیم‌گیری و افزایش خشونت خانوادگی، استثمار و سوءاستفاده جنسی می‌شود.

یوناما در آخر تاکید کرد که محدودیت‌های حکومت فعلی در تضاد با تعهدات حقوق بشری مندرج در اسناد مربوط به حقوق بشر و آزادی‌‌های اساسی است و به دورنمای افغانستان برای بهبود پس از چندین دهه‌ جنگ آسیب می‌رساند.

با این وجود بیش از ۵۳۰ روز است که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم بر روی دختران مسدود است. زنان و دختران اجازه کار در موسسات داخلی و بین‌المللی و آموزش در دانشگاه‌ها را نیز ندارند.

همچنین زنان از مراجعه به داکتران مرد، رفتن تفریح به پارک‌های تفریحی، سالون‌ ورزشی، حمام عمومی و سفر بدون محرم منع شده اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1828
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد