مکتوب جدید وزارت تحصیلات عالی افغانستان: دروازه‌ی دانشگاه‌ها تنها به روی دانشجویان پسر باز خواهد بود

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست اعلام کرده که دانشگاه‌ها در ولایات سردسیر سر از تاریخ ۱۵ حوت به‌روی دانشجویان پسر باز می‌شود، اما دانشجویان دختر همچنان از رفتن به دانشگاه‌ و مراکز علمی محروم هستند.

وزارت تحصیلات عالی شام گذشته (چهارشنبه، ۱۰ حوت) با نشر مکتوبی در گروه‌های خبرنگاران و شبکه‌های اجتماعی این موضوع را مطرح کرده است.

ضیا‌الله هاشمی، سخنگوی این وزارت در صحبت با رسانه گوهرشاد این خبر  را تایید کرده است و گفته که دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر از ۱۵ حوت آغاز خواهد شد.

آقای هاشمی علاوه کرد که این تصمیم تنها مربوط دانشجویان ذکور می‌باشد و دختران دانشجو تا امر ثانی از تحصیل محروم هستند.

با این حال، هزاران دختر دانشجو با شروع سال تحصیلی جدید در انتظار تجدید نظر حکومت سرپرست در مورد ممنوعیت تحصیل دختران بودند.

وزارت تحصیلات عالی حدود سه ماه پیش درب دانشگاه‌ها را به‌روی ‌دختران بست و گفت که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تا امر ثانی به روی دختران و زنان بسته خواهد بود.

این اقدام حکومت سرپرست با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج کشور مواجه شده، اما وزارت تحصیلات عالی همچنان بر موقفش در این‌ مورد پافشاری می‌کند.

همزمان با این، دانشگاه بامیان نیز طی مکتوبی اعلان کرده است که درس‌های دانشگاه‌ها در تاریخ ذکر شده برای دانشجویان ذکور شروع می‌شود.

از سویی هم، خدیجه محمدی، یک‌تن از دانشجویان در صحبت با رسانه گوهرشاد گفت: « چند روز پیش اعلامیه‌ای را دیده بودم که نوشته شده بود، مکاتب و دانشگاه‌ها بر روی پسران و دختران باز می‌شود، اما دیروز وقتی اعلامیه وزارت را دیدم، حس کردم ما قربانی سیاست هستیم.»

خانم محمدی تاکید کرد: «دختران چی کم دارند که نمی‌توانند، مانند پسران تحصیل کنند، از زمانی‌که حکومت فعلی، حاکمیت کشور مان را گرفته است هر دستورش علیه دختران است، منتظر باز شدن مکاتب بودیم اما حالا دانشگاه را هم بستند.»

او افزود که همه‌‌ی دختران از عدالت حکومت سرپرست ناامید شده اند.

همچنین او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «باور مان به سازمان ملل متحد بود تا حق‌ مان را بگیرد، اما انگار دختران کشورم فراموش شده اند که اینگونه از حقوق اولیه خودشان محروم می‌شوند.»

با این همه، بیش از ۵۳۰ روز است که دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم نیز مسدود است.

زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد، اشتراک در امتحان ورودی دانشگاه‌های خصوصی و فعالیت در ادارات منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1728
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد