منیژه باختری: چشم‌انداز و برنامه حکومت افغانستان برای زنان هرگز تغییر نخواهد کرد

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

منیژه باختری، سفیر افغانستان در اتریش می‌گوید که چشم‌انداز و برنامه حکومت سرپرست برای زنان و دختران افغانستان هرگز تغییر نخواهد کرد و بدتر از این خواهد شد.

خانم باختری امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ حوت) در توییترش نوشته است که بیش از ۵۲۰ روز از ممنوعیت تحصیل دختران و ۷۴ روز از ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها از سوی حکومت سرپرست می‌گذرد.

او تاکید کرد که محدودیت‌های تحصیلی برای زنان این درک را تقویت کرده که دستورکار حکومت فعلی به دنبال محدود کردن زنان به نقش‌های سنتی و نگه‌داشتن آن‌ها در موقعیت‌های زیردست است.

وی به این باور است: «تاریخ حکومت سرپرست در سرکوب زنان و دختران مشهور است. چشم انداز و برنامه آن‌ها [حکومت فعلی] برای زنان افغانستان هرگز تغییر نخواهد کرد و بدتر خواهد شد.»

سفیر افغانستان در اتریش علاوه کرد: «به عنوان مقدمه‌ای برای روز جهانی همبستگی زن [هشت مارچ]، از جامعه‌ی جهانی می‌خواهم که با هم همکاری کنند تا راه حل‌های بدیل، عملی و پایدار ارائه دهند.»

خانم باختری می‌گوید که باید از این همکاری اطمینان حاصل شود که هر زن در افغانستان به آموزش و پرورش دسترسی دارد، فرصتی برای ساختن آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده‌های‌شان مهیا است.

این در حالی است که با تسلط حکومت فعلی بر افغانستان از بسته شدن مکاتب بالاتر از صنوف ششم دختران می‌گذرد. همچنین حکومت سرپرست از دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، دختران و زنان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و کار در سازمان‌های غیر دولتی منع کرده است.

این فرمان‌ها باعث شده که بسیاری از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کنند.

حکومت سرپرست با تسلط بر افغانستان درماه آگست سال ۲۰۲۱، ابتدا وعده دادند که حقوق زنان را در چارچوب شریعت اسلامی تضمین می‌کنند، اما با گذشت هر روز محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران افغان وضع کرده‌اند.

حکومت سرپرست تا اکنون زنان را از تحصیل، کار، ورزش، سفر و… منع کرده است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1741
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد