فاطمه امیری، در فهرست صد زن امسال بی‌بی‌سی‌ قرار گرفت

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

رسانه‌ی بین‌المللی بی‌بی‌سی اعلان کرد که فاطمه امیری، دانش‌آموز که در حمله بر آموزشگاه کاج، یک چشم و گوش خود را از دست داده بود در فهرست صد زن سال ۲۰۲۲ این رسانه‌ قرار گرفته است.

بی‌بی‌سی روز (سه‌شنبه، ۱۵ قوس) با معرفی فهرست صد زن تأثیرگذار امسال، گفته است که فاطمه امیری در کنار چهره‌های مشهور زنان از جمله بانوی اول کشور اوکراین قرار گرفته است.

این رسانه‌ی بین‌المللی تاکید کرد: «با وجودی که گام‌های بزرگی برای حقوق زنان در گوشه‌های جهان برداشته شده، اما هنوز هم به نظر می‌رسد راه درازی در پیش است.»

بی‌بی‌سی افزوده است، این دهمین فصل از ۱۰۰ زن سال است که از سوی این رسانه معرفی می‌شود.

بی‌بی‌سی در ادامه نوشته است: «از این رو، از این فرصت استفاده می‌کنیم تا ببینیم طی ده سال گذشته چه پیشرفت‌هایی رخ داده است. با توجه با تعداد رهبران زن و جنبش‌ (من‌هم)، گام‌های بلندی در راستای حقوق زنان برداشته شده است ولی زنان در بسیاری از نقاط جهان هنوز احساس می‌کنند راه درازی در پیش دارند.»

این رسانه هم‌چنان علاوه کرد که این فهرست نشان‌دهنده‌ی نقش زنان در کانون درگیری‌ها در سال ۲۰۲۲ است.

فاطمه امیری که در حمله به آموزشگاه کاج یک چشم و پرده‌ی گوش خود را از دست داد، در امتحان کانکور اشتراک کرد و به رشته‌ی کامپیوترساینس دانشگاه کابل راه یافت.

او با گرفتن ۳۱۳ نمره از برترین‌های کانکور امسال افغانستان بود.

خانم امیری در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، می‌گوید که یک چشم‌ اش بر اثر جراحت زیاد تخلیه شده است.

در هشتم میزان ۱۴۰۱ یک مهاجم انتحاری خودش را در میان یک صنف آمادگی کانکور در آموزشگاه کاج منفجر کرد. در این انفجار دست‌کم ۵۸ نفر کشته و ۱۲۶ نفر دیگر زخمی شدند. اکثر قربانیان دختران بودند.

این حمله، اعترضات گسترده‌ای را علیه آن‌چه که «نسل‌کشی‌ هزاره‌ها» خوانده می‌شود، برانگیخت.

تاکنون گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

رسانه‌ی بین‌المللی بی‌بی‌سی هر سال در مجموعه‌ای از برنامه‌های خود فهرستی از صد زن تأثیرگذار و الهام‌بخش را که در زمینه‌ی حقوق بشر و زنان فعالیت می‌کنند، منتشر می‌کند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1499
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد