عفو بین‌الملل: حکومت افغانستان با منحل کردن نهادهای کلیدی حامی حقوق بشر، چرخه‌ی خشونت را دوباره آغاز کرده است

2 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

همزمان با تجلیل از روز جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که حکومت افغانستان باید به عقب‌گرد حقوق بشری در این کشور پایان داده و به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد.

سازمان عفو بین‌الملل امروز (شنبه، ۱۹ قوس) با نشر گزارشی گفت که با تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، دوره‌ی جدیدی از نقض حقوق بشر نیز آغاز شده است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که حکومت افغانستان چرخه‌ی خشونت را دوباره شروع کرده و با مصونیت کامل حقوق بشر را نقض می‌کنند.

این سازمان همچنان می‌گوید که حکومت سرپرست به وعده‌های خود مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران عمل نکرده است.

طبق معلومات عفو بین‌الملل در جریان یک سال گذشته، حکومت فعلی به طور سازمان‌دهی شده نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کرده است.

این نهاد تاکید کرد که حکومت آزادی بیان، انجمن، محاکمه‌ی عادلانه و سایر حقوق را نیز تحت فشار قرار داده است.

در ادامه‌ی گزارش آمده است که با تسلط حکومت فعلی، حقوق اساسی زنان و دختران سلب شده و هزاران نفر  به شمول؛ روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی به طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته حکومت افغانستان را تحت فشار قرار داده تا به حقوق اساسی زنان و دختران، از جمله کار، حرکت آزادانه، تحصیل، لباس پوشیدن و زندگی آزادانه احترام بگذارند.

در همین حال، یوناما دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز به همین مناسبت گفته افغانستان اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده و حکومت فعلی این کشور باید از آن حمایت و مطابق آن عمل کند.

یوناما گفته که زنان و دختران افغان با تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، به تدریج از حقوق خود برای مشارکت کامل در آموزش، محل کار و سایر جنبه‌های زندگی عمومی و روزمره محدود و در بسیاری از موارد کاملاً محروم شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1574
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد