شهرزاد اکبر: زنان در افغانستان برای زندگی شرافت‌مندانه و آزادی همه‌ی افغان‌ها مبارزه می‌کنند

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

شهرزاد اکبر، ريیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر ‎افغانستان در واکنش به بازداشت و سرکوب معترضین از سوی نیروهای حکومت سرپرست می‌گوید زنان افغان برای آینده‌ی بهتر سرزمین خود به جاده‌ها می‌روند و اعتراض می‌کنند.

خانم اکبر صبح امروز (دوشنبه، ۷ حمل) در توییتی نوشته است: «برای آینده‌ی بهتر برای سرزمین خویش، زنان به جاده می‌روند. زنان تهدید و سرکوب می‌شوند و زنان به زندان می‌روند.»

وی تاکید کرد که مایه‌ی افتخار افغانستان، زنانی هستند که در صف‌ نخست مبارزه برای زندگی شرافت‌مندانه و آزادی برای همه‌ی افغان‌ها ایستاده اند.

از سویی هم، فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان نیز در توییترش نوشته است که وضعیت برای زنان و دختران در افغانستان غیرقابل تحمل شده است.

خانم کوفی گفت که سال تعلیمی با ممنوعیت ورود دختران آغاز شد و دیروز هم سه زن پس از اعتراض سرکوب و بازداشت شدند.

اما وی می‌افزاید که زنان و دختران افغانستان به مقاومت در برابر ظلم تحمیل شده بر خودشان ادامه خواهند داد.

همچنین نرگس نهان، فعال حقوق زن می‌گوید: «این دختران شجاع، بار دیگر در خیابان‌ها برای احقاق حقوق خود تظاهرات کردند. برخی از آن‌ها قبلاً توسط حکومت سرپرست ربوده و زندانی شده اند.»

خانم نهان تاکید کرد که زنان افغان خواستار اصول اولیه انسانیت هستند. آن‌ها مستحق مجازات نیستند.

به گفته‌ی او، زنان در افغانستان باید توسط هر کسی که به انسانیت اعتقاد دارد حمایت شود.

این در حالی است که روز گذشته شماری از زنان و دختران در شهر کابل در پیوند به ادامه‌ی بسته ماندن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران، به خیابان برآمدند و دست به اعتراض زدند. این اعتراض اما با برخورد خشونت‌بار نیروهای حکومت سرپرست مواجه و سه تن از آنان بازداشت شدند.

ترنم سعیدی، رهبر «شبکه‌ مشارکت سیاسی زنان افغانستان» در صحبت با رسانه گوهرشاد گفته بود که اعتراضات زنان با خشونت مواجه شد و پس از لت‌وکوب از سوی نیروهای حکومت تعدادی از زنان بازداشت و به حوزه‌ی سیزدهم امنیتی منتقل شدند.

به گفته‌ی وی، زنان بازداشت شده شامل رقیه ساعی، فاطمه محمدی و ملالی هاشمی می‌باشند که حین اعتراض از نزدیکی مکتب محمد آصف مایل، از مربوطات ناحیه ششم شهرداری کابل، بازداشت شدند.

تا اکنون حکومت سرپرست در مورد بازداشت این زنان معترض چیزی نگفته است.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2318
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد