شبکه‌های فعال حقوق زنان: بسته ماندن درب‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران یک ننگ تاریخی است

1 سال قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

۲۵ شبکه‌ی فعال حقوق زن و ۱۴۹ فعال مدنی در پیوند به بسته ماندن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به‌ روی دختران در افغانستان اعلام کردند که این تصمیم حکومت سرپرست یک «ننگ تاریخی» و مغایر با آموزه‌های اسلامی است.

این شبکه‌ها با نشر اعلامیه‌ای مشترک، فیصله‌های اخیر حکومت فعلی در قبال آموزش و تحصیل دختران در افغانستان را «ننگ تاریخی» در قرن بیست‌ویکم عنوان نموده و آن را در مغایرت با آموزه‌های اسلامی خوانده اند.

تاکید شده است: «ما به‌عنوان شبکه‌ای از مدافعان و دادخواهان برای حق دسترسی دختران به آموزش از رهبران جهانی سازمان ملل، متحدان و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم تا اقدام هماهنگ و جسورانه برای بازشدن مکاتب دخترانه در افغانستان انجام دهند.»

آنان افزوده است که جامعه‌ی جهانی باید به تعهدات بیست‌ساله‌‌اش در قبال زنان و دختران بایستند و نگذارند که پیشرفت‌های آموزشی دو دهه اخیر به باد فنا برود.

در بخشی از اعلامیه خواستار مداخله‌ی جدی کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و بازیگران منطقه‌ای جهت افزایش فشار بر حکومت افغانستان به خاطر رفع ممنوعیت حق آموزش و کار دختران و زنان افغان شده اند.

این شبکه‌ها علاوه کرد که تصمیم‌های محدود کننده‌ی حکومت سرپرست علیه زنان و دختران افغان، محرومیت‌ آنان از آزادی‌ها و تبعیض جنسیتی، جامعه را با فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو کرده است.

در اخیر اعلامیه آمده است که با بسته بودن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران، ظاهراً حکومت افغانستان اراده‌ای برای بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها در کشور ندارد.

این در حالی است که ۵۵۱ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند و همچنان نزدیک به سه ماه از تعطیلی دانشگاه‌ها به روی دختران نیز می‌گذرد.

با این وجود زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد، کار در موسسات داخلی و خارجی و اشتراک در امتحان ورودی دانشگاه‌های خصوصی منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=2256
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد