سازمان عفو بین‌الملل: رفتار با زنان افغانستان باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت بررسی شود

13 ساعت قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که رفتار حکومت سرپرست با زنان و دختران افغانستان باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان این اظهارات را به مناسبت سومین سالگرد محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم توسط حکومت سرپرست مطرح کرده و با نشر پیامی در حساب کاربری ایکس خود بر این آموزش دختران تاکید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که اقدامات حکومت سرپرست در قبال زنان و دختران افغانستان، مصداق آزار و اذیت جنسیتی است و باید بررسی شود.

همچنین این سازمان از جامعه‌ی جهانی خواسته است که فشارهای لازم را بر حکومت فعلی وارد کند تا این گروه به حقوق بشر احترام بگذارد.

از سویی هم، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، با پیوستن به کارزار جهانی «آموزش نمی‌تواند معطل شود» بر تحصیل زنان و دختران تاکید کرده است.

آقای بنت در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند ممنوعیت آموزش زنان و دختران افغانستان را توجیه کند.

یک نهاد موسوم به «آموزش نمی‌تواند معطل شود» کارزاری‌ را برای حمایت از دختران افغانستان راه‌اندازی کرده است.

این نهاد خاطرنشان کرده که با این اقدام به دنبال رساندن صدای دختران و زنان افغانستان به سازمان ملل و جامعه جهانی است.

حکومت سرپرست پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از تحصیل محروم و سپس دانش‌جویان دختر را از رفتن به دانشگاه‌ها دولتی و خصوصی و آموزشگاه‌های خصوصی منع کردند.

باید گفت که محدودیت‌‌های حکومت فعلی، باعث شده است که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر از آموزش باز بماند.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستورانت‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی و حتی دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=16246
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد