دیدبان حقوق‌بشر: زنان افغان با موانع بیشتر برای دریافت پناهندگی مواجه هستند

11 ماه قبل
زمان مطالعه 2 دقیقه

دیدبان حقوق‌بشر به اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان واکنش نشان داده و می‌گوید که اخراج بیش از میلیون مهاجر و پناه‌جوی افغان از پاکستان، آنان را در معرض آزار و اذیت حکومت سرپرست قرار می‌دهد.

این نهاد به نقل از پتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیا سازمان دیدبان حقوق‌بشر گفته است: «افغان‌ها در پاکستان مدت‌ها است که همانند یک توپ سیاسی بین دو کشور پاس داده می‌شوند.»

گاسمن تصریح کرد: «در حالی‌که کشورها از اسکان مجدد پناه‌جویان افغانستان پا پس می‌کشند و سازمان ملل از تصمیم دولت پاکستان غافل‌گیر شده است، افغان‌ها با خطر بازگشت به کشورشان برای مواجهه با آزار و اذیت حکومت فعلی و یک بحران انسانی روبه‌رو هستند.»

در ادامه آمده است که بسیاری از پناه‌جویان افغانستان در پاکستان درخواست پناهندگی به کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا داده‌اند و تا اکنون ۲۰۰ هزار نفر آنان منتقل شده‌اند، بقیه در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

این نهاد تصریح کرد که زنان و دختران افغانستان با موانع بیشتری برای دریافت پناهندگی مواجه هستند، زیرا کشورها اغلب همکاران اهل افغانستان را می‌پذیرند که اکثر آنان مردان هستند.

این نهاد به مهلت تعیین‌شده از سوی پاکستان برای پناه‌جویان و تهدید آن‌ها به اخراج اجباری پس از پایان این مهلت، اشاره کرده و تاکید کرد که این تهدید «در زمان خطرناکی» صورت می‌گیرد.

دیدبان حقوق‌‌بشر افزود که در حال حاضر وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر کنترل حکومت فعلی بدتر شده و این دولت حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل، دسترسی به مراقبت‌های صحی و آزادی رفت‌و‌آمد آنان را نقض کرده است.

در گزارش آمده است که در میان پناه‌جویان افغانستان در پاکستان فعالان حقوق زن نیز هستند که پس از شکنجه توسط حکومت فعلی مجبور به فرار شده‌اند.

براساس معلومات این نهاد افغانستان در حال حاضر در یک بحران انسانی و اقتصادی قرار دارد که بیش از نیمی از جمعیت آن را به طرز خطرناکی در ناامنی غذایی قرار داده، زنانی را که سرپرست خانواده‌ها هستند متضرر کرده و سطح سوءتغذیه در میان کودکان را افزایش داده است.

این نهاد از این کشورها خواسته است که به وعده‌ی خود برای اسکان پناه‌جویان در معرض خطر عمل کنند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ۳.۷ میلیون مهاجر و پناه‌جوی اهل افغانستان در پاکستان بسر می‌برند که ۷۰۰ هزار نفر آنان پس از تسلط حکومت سرپرست به آن کشور رفته‌اند.

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=7721
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد