سازمان ملل: حکومت افغانستان برای پایان دادن به خشونت علیه زنان گام‌های فوری بردارند

2 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

همزمان با (۲۵ نوامبر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد می‌گوید که باید حکومت سرپرست برای پایان دادن به خشونت علیه زنان، بهتر شدن وضعیت حقوقی آنان و برقراری صلح معنی‌دار گام‌های فوری بردارند.

سازمان ملل متحد امروز (جمعه، ۴ قوس) که مصادف است با (۲۵ نوامبر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان با نشر بیانیه‌ای نسبت به وضعیت زنان افغانستان ابزار نگرانی کرد.

این سازمان تاکید کرد که زنان افغانستان از تابستان ۲۰۲۱ تاکنون خشونت مبتنی بر جنسیت و وخامت حقوقی قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند و اساسی‌ترین حقوق‌شان محدود یا لغو شده است.

در ادامه از افغانستان به عنوان کشوری که بالاترین نرخ خشونت علیه زنان را در جهان دارد، یاد شده است.

از سویی هم، روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفت: «حقوق اساسی زنان افغان باید محافظت شود و باید گام‌های مشخصی برای ایجاد محیط مناسب/توانمند که عاری از هر گونه خشونت باشد، برداشته شود».

وی در ادامه تاکید کرد: «حمایت از حقوق زنان یک عامل حیاتی برای ثبات، رفاه و هرگونه صلح پایدار در افغانستان است».

همچنین در بیانیه‌ای سازمان ملل آمده است که وخامت اوضاع در افغانستان با یک بحران انسانی و اقتصادی وخیم و محدودیت‌های حقوق اساسی زنان از جمله آزادی گشت‌وگذار، کار، تحصیل و مشارکت در زندگی عمومی تشدید می‌شود.

این سازمان می‌گوید که هنجارهای اجتماعی سنتی که استفاده از خشونت را به عنوان نوعی انضباط و کنترل می‌پذیرد، خشونت علیه زنان و دختران را عادی‌سازی می‌کند‌.

در ادامه ذکر شده: «در غیاب قوانین و سیاست‌هایی که از برابری جنسیتی و حقوق زنان حمایت می‌کند، ارائه دستورهایی که به حذف سیستماتیک زنان از زند‌گی عمومی و سیاسی کمک می‌کند، هنجارهای اجتماعی و زیربنایی که باعث تداوم نابرابری می‌شود را جسورتر ساخته‌ است».

لینک کوتاه : https://gowharshadmedia.com/?p=1229
اشتراک گذاری

نظرت را بنویس!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظرات
هنوز نظری وجود ندارد